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THE RED BULL SUCCESS

Racing under the name of Stewart Ford Milton Keynes had been good enough for scoring good places at least and - in 1999 at the Nuerburgring - for winning one Grand Prix. The small semi-works team under the lead of the legendary Sir Jackie Stewart was able to irritate the big factory backed teams as well as Sauber does. But this had been not good enough for Ford. Jaguar had been made out of Stewart Ford, installed as a rival to BMW and Mercedes, to Renault, Honda and Toyota. The costs increased and also the pressure on the team now a pure works entrant with a prestige make. The management and the technicians at Jaguar Racing often changed faster than the coaches in the German first soccer division. Stability and continuity became words never mentioned again. After five years Detroit first had got nervous, then their patience was wearing thin. But everybody, who wants to succeed in Grand Prix Racing, has to have a lot of staying power. After tough negotiations Ford sold their team to Dietrich Mateschitz of Red Bull. This man is a modern, pragmatic enterpreneur having got visions. Exactly, what the Dearborn management has not. Mateschitz signed up Coulthard and sacked the intriguers Purnell and Pitchford. Honest personalities came on board with Horner and Steiner. Sport and economics often consist of up to 80 per cent of psychology. And from one day to another the whole pressure of a works team had gone at Milton Keynes. That makes Red Bull so good.

Jutta Schmitt
16/03/2005

 

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DER ERFOLG VON RED BULL

Als Stewart Ford war Milton Keynes immerhin gut genug, um einige gute Placierungen zu erzielen und - 1999 am Nürburgring - sogar einen Grand Prix zu gewinnen. Das kleine Semi-Werksteam unter Führung des legendären Sir Jackie Stewart konnte, wie auch Sauber, die grossen Fabrikrennställe etwas ärgern. Ford war das aber nicht genug. Aus Stewart Ford wurde Jaguar, gedacht als Rivale zu BMW und Mercedes, zu Renault, Honda und Toyota. Die Kosten stiegen und der Druck auf das nun reinrassige Werksteam mit der Prestigemarke ebenfalls. Das Management und die Techniker wechselten bei Jaguar Racing oft schneller als die Trainer in der deutschen Fussball-Bundesliga. Stabilität und Kontinuität wurden zu Vokabeln, die nicht mehr vorkamen. Nach nur fünf Jahren verlor Detroit erst die Nerven und dann die Geduld. Dabei braucht, wer im Grand Prix Sport Erfolg haben will, schon immer einen langen Atem. Ford verkaufte, nach zähen Verhandlungen an Dietrich Mateschitz von Red Bull. Der ist ein moderner, pragmatischer Unternehmer mit Visionen. Exakt genau das, was das Management in Dearborn nicht ist. Mateschitz holte Coulthard und feuerte die Intriganten Purnell und Pitchford. Mit Horner und Steiner kamen integre Persönlichkeiten an Bord. Sport und Wirtschaft sind oft bis zu 80 Prozent Psychologie. Und der Druck eines grossen Werksteams war in Milton Keynes von einem zum anderen Tag weg. Das macht Red Bull so gut.

Jutta Schmitt
16/03/2005

 

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