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WHAT COMES AFTER ECCLESTONE

Great men often have got the problem of not knowing the right time to retire. In politics there had been the case of Helmut Kohl. In Grand Prix Racing Graham Hill finally had been forced to retire by a non-qualification. Power has got something fascinating. Also Bernie Ecclestone had missed the right point for a long time.

No question, the professional level of current Grand Prix Racing mainly is the merit of Ecclestone. Since he had bought the Brabham team back in 1971 to bring a very strong organisation to the constructors by the FOCA institution, the former secong-hand car dealer had gone a long way. But the time of lonely star designers and universal genius had disappeared in the 21st century. This development had been suppported by Ecclestone himself for three decades. An international group had been made out of FOCA, nobody is able to get control of. How dangerous those tendencies are, had been shown by the case of Kirch. Meanwhile Ecclestone had overtaken himself. Digital television sponsored by him had become a grave for billions of US-$.

The car makers, united in the GPWC, suggested reasonable future structures because being transparent. F.I.A. and the teams should realize them at once. In the existing worldchampionship, not in a new one. The money must not disappear in dubious channels any longer, while the smaller teams are threatened by bankruptcy. On the top of the most professional and most successful sport in the world has to be a young, dynamic executive. The problems of the future have to be solved by a man of the future.

J H

15/07/2002

 

 

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WAS NACH ECCLESTONE KOMMT

Grosse Männer haben bisweilen das Problem, nicht zu erkennen, wann es Zeit ist, abzutreten. In der Politik war das bei Helmut Kohl der Fall. Im Grand Prix Sport musste Graham Hill erst durch eine Nicht-Qualifikation zum Rücktritt gezwungen werden. Macht hat eben etwas faszinierendes. Auch Bernie Ecclestone hat den richtigen Zeitpunkt längst verpasst.

Keine Frage, der professionelle Standard des heutigen Grand Prix Sports ist im Wesentlichen Ecclestones Verdienst. Seit er 1971 das Brabham Team gekauft und wenig später die Konstrukteure in der FOCA straff organisierte, ist der ehemalige Gebrauchtwagenhändler einen langen Weg gegangen. Doch die Zeit der Star-Designer und der Universal-Genies ist im 21. Jahrhundert längst abgelaufen. Ecclestone selbst hat diese Entwicklung drei Jahrzehnte lang unterstützt. Aus der FOCA ist ein internationaler Konzern geworden, den niemand mehr überblickt. Wie gefährlich solche Tendenzen sind, hat der Fall Kirch bewiesen. Ecclestone hat sich mittlerweile selbst überholt. Das von ihm geförderte Digital-Fernsehen ist ein Milliarden-Grab.

Die Autohersteller, zusammengeschlossen in der GPWC, haben im Juli 2002 vernünftige, weil transparente Strukturen für die Zukunft vorgeschlagen. Die F.I.A. und die Teams sollten sie umgehend realisieren. In der bestehenden Weltmeisterschaft, nicht in einer neuen. Das Geld darf nicht länger in dunklen Kanälen verschwinden, während kleinere Teams von der Insolvenz bedroht sind. An die Spitze des professionellsten und erfolgreichsten Sports gehört ein junger, dynamischer Manager. Die Probleme der Zukunft müssen von einem Mann der Zukunft gelöst werden.

J H

15/07/2002

 

 

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